| Hydrografisch onderzoeksschip "Geo Ranger"
 7 maart 2020 is Geo Ranger succesvol van de helling gegleden bij scheepswerf Koninklijke Niestern Sander: 
 %20(002).jpg) 
 
 Het 41-meter lange hydrografische onderzoeksvaartuig is ontworpen in samenwerking met scheepsontwerper Conoship International B.V. en wordt vanaf het voorjaar van 2020 door Geo Plus B.V. verhuurd aan partijen die onderzoek verrichten, zoals baggermaatschappijen en bedrijven die windparken op zee bouwen en onderhouden. Het schip is gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register. Aan boord vind je de nieuwste duurzame technieken, zoals geavanceerde dieselelektrische voortstuwing, warmteterugwinning uit het koelwater van de dieselgeneratoren en LED-verlichting. Door het ontbreken van een nooddieselgenerator worden de noodvoorzieningen gevoed door batterijen. 
   
D&A® electric zorgde voor het ontwerp, de uitvoering, inbedrijfname en
turn-key opleveringvan de complete aandrijving, bestaande uit:
					
						D&A® drive network panel, gebaseerd op het D&A® Eprop® concept2 remweerstanden propeller2 remweerstanden boegschroef2 D&A® Eprop® panelen voor de voortstuwing (PS and SB)2 D&A® Ebow panelen2 D&A® statische omvormers voor het normale boordnet1 wal transformator2 voedingstransformators voor LARS voeding en ROV voeding1 D&A® HMI (Human Machine Interface)2 elektromotoren voor de voortstuwingen2 elektromotoren voor de boegschroef4 generatoren D&A® Eprop® heeft enorme voordelen in vergelijking met traditionele voortstuwingsystemen. Hierdoor geeft D&A® Eprop® een forse brandstofbesparing. De hoge stuwkracht/vermogen-ratio van D&A® Eprop® is beschikbaar tijdens het volledige gebruik van de voortstuwing. De directe gevolgen zijn een extreme acceleratie, de mogelijkheid tot paaltrekken en een hogere scheepsnelheid; allen gecombineerd in een enkel voortstuwingsysteem. 
Terug |